Тя се усмихва, наистина, но човек
не трябва да се доверява на рекламите.
Брадичката е задължително остра.
Стръмният склон на претенцията
продължава и по шията,
за да стигне до гърди, които
сега се вълнуват напразно.
Много скоро с тях ще се случи
най-обидното:
естетиката ще стане етика,
красотата – предназначение
и заедно с детето
ще се роди майката.
Любовницата ще умре.
Дори да се опитва, няма да е тя.
Дали ѝ е хрумвало като малка, докато
кокетно разкрасява и усъвършенства
подписа си, че един ден ще го постави
редом с неговия (подписа на инженера)
в прашна зала, от която даже слънчевият
лъч напира да си тръгне и дървениците
си търсят оправдание, за да излязат?
Всички поканени са съгласни:
грешката ѝ бе, че стана вярна.
Тя се усмихва, наистина.
И тайно се преструва,
че все още има тайни,
но аз видях отвъд стъклото
на очите ѝ. Там беше ясно.
Гардеробът, макиажът и
екскурзиите няма да помогнат.
Тя е омъжена жена.
Подобно гръмките заглавия на Ницше,
тя е раждането на трагедията,
залезът на боговете,
тя отдавна не е весела наука,
нито утринна заря.
Тя е за всички и никого.
Но повече за никого.
не трябва да се доверява на рекламите.
Брадичката е задължително остра.
Стръмният склон на претенцията
продължава и по шията,
за да стигне до гърди, които
сега се вълнуват напразно.
Много скоро с тях ще се случи
най-обидното:
естетиката ще стане етика,
красотата – предназначение
и заедно с детето
ще се роди майката.
Любовницата ще умре.
Дори да се опитва, няма да е тя.
Дали ѝ е хрумвало като малка, докато
кокетно разкрасява и усъвършенства
подписа си, че един ден ще го постави
редом с неговия (подписа на инженера)
в прашна зала, от която даже слънчевият
лъч напира да си тръгне и дървениците
си търсят оправдание, за да излязат?
Всички поканени са съгласни:
грешката ѝ бе, че стана вярна.
Тя се усмихва, наистина.
И тайно се преструва,
че все още има тайни,
но аз видях отвъд стъклото
на очите ѝ. Там беше ясно.
Гардеробът, макиажът и
екскурзиите няма да помогнат.
Тя е омъжена жена.
Подобно гръмките заглавия на Ницше,
тя е раждането на трагедията,
залезът на боговете,
тя отдавна не е весела наука,
нито утринна заря.
Тя е за всички и никого.
Но повече за никого.
---
4 коментара:
то какъв коментар да остави човек..познаваш раждането на тази трагедия така както Амели Нотомб познава точно как се чувства едно дете на 3 г., много е хубаво
Стихотворението е красиво само по себе си, но ... не ми харесва това утвърждаване на стереотипите за женското, на това противопоставяне между любовница и майка, пр., сори, ама някак си е тривиален този образ, а пък иначе светът е така шарен.
Незряла и твърде много дразнеща с мачизма си "творба". Подходяща за България. Това помпозно цитиране на заглавия на Ницше не й придава интелектуализъм.
добро е
Публикуване на коментар