Последният поет, удостоен с Нобелова награда за литература, беше Тумас
Транстрьомер. Да – Боб Дилън не е Транстрьомер и затова много хора сега възразяват.
Не е и Шимборска, не е Шеймъс Хийни. Но знаете ли какво казва за него самият
Хийни? Веднъж при някакво запознанство представили ирландеца като „най-големия
съвременен поет“. Той отсякъл моментално – „Не, това е Боб Дилън“.
Дали Дилън е поет в този класически смисъл на думата
като Транстрьомер, като Хийни? Поет като Бродски ли е (впрочем, двамата са
родени на една и съща дата)? Писател като Солженицин ли е? Естествено, че
не. Ако извадиш дори най-гениалните му текстове от музиката и ги оставиш сами, те
не стоят с такава тежест, не са толкова внушителни, колкото в записа.
Затова и поезията е жестоко, безкомпромисно изкуство – защото се изисква
характер да останеш сам на листа, без никакви патерици. Въпросът обаче е
друг: има ли нужда текстовете на
Дилън да се издърпват насилствено от музиката, за да се докаже, че са
литература? На подобен принцип някой би могъл да се пробва да съди и драматурзите – те също
работят в жанрове, които се нуждят от нещо повече от книжното тяло, за да се
покажат в пълнота. Но, слава Богу, ние не ги упрекваме заради това, че пишат за
сцена и те често са Нобелови лауреати.
Тук може да се приведе и аргументът за синкретизма
между поезия и музика от древността, да се изтъкне, че Дилън е представител
тъкмо на това и прочие, но не виждам смисъл да го правя, защото така пък има
реална опасност всички пишещи, които знаят три акорда, да вземат да се юрнат
към китарите и тогава жална ни майка.
Ясно е, че повечето автори на песни, дори по-добрите,
не съумяват да се изкачат до степен
на Поезия (повечето автори на стихове – също). Но има и изключения. Дилън е такова
– той винаги е бил изключение. И ако някога трябваше да бъде награден такъв автор, който е надскочил
собствената си жанрова форма, минал е отвъд нейните естествени лимити, това е точно той. Да не говорим, че дори миналата година Нобелова награда за
литература спечели журналистка, а преди са я давали и на небезизвестен политик.
Та затова, по повод цялата дандания, един
поет-нобелист казва така:
It ain’t no use to sit and wonder why
If you don’t know by now
If you don’t know by now
Всичко е наред. Don’t think twice, it’s alright.
P.S. За
заблудилите се – връчването на Нобелова награда за литература никога не е означавало, че си
най-великият писател. Ако някой смята така, вероятно не е прочел целия списък с
досегашни победители, за да види какви имена отсъстват (а в някои случаи – и
какви присъстват). Граф Лев Толстой няма Нобел. Джойс също. От големите поети
на XX век Одън няма, понеже
от Академията му намекнали, че е добре да редактира свой предговор, в който
критикува номиниралия го Даг Хамершелд. Той, разбира се, не го направил и после
казал на приятели „Айде, отиде Нобелът”. It’s alright.
Няма коментари:
Публикуване на коментар